Διαδικτυακές απάτες: Κυριαρχεί το παράνομο στοίχημα
Σημαντικά αυξήθηκε ο αριθμός των Ελλήνων πολιτών που έπεσαν θύματα οικονομικής εξαπάτησης μέσω του διαδικτύου, σύμφωνα με στοιχεία της Ανοιχτής Γραμμής Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο στο διαδίκτυο SafeLine του Ελληνικού Κέντρου Ασφαλούς Διαδικτύου.
Οι περισσότερες καταγγελίες που έλαβε η SafeLine αφορούν σε οικονομικές απάτες, παρουσιάζοντας αύξηση 11 ποσοστιαίων μονάδων σε σχέση με το 2016. Κατά λίγο, αγγίζοντας το 23% του συνόλου αυξήθηκε και ο αριθμός των καταγγελιών για εικόνες ή βίντεο παιδικής σεξουαλικής κακοποίησης.
Η SafeLine έλαβε συνολικά 4.326 ανώνυμες καταγγελίες από ενήλικους πολίτες για παράνομο περιεχόμενο ή παράνομη δραστηριότητα στο διαδίκτυο κατά τη διάρκεια του 2017.
Η πλειοψηφία των οικονομικών διαδικτυακών απατών αφορά σε περιπτώσεις κατά τις οποίες οι καταγγέλλοντες δεν παρέλαβαν ποτέ το προϊόν παραγγελίας τους ή το προϊόν που παρέλαβαν δεν ήταν αυτό που είχαν επιλέξει. Σε πολλές εξάλλου περιπτώσεις δεν τηρήθηκαν οι όροι επιστροφής χρημάτων ή αλλαγής προϊόντων. Άλλοι καταναλωτές κατήγγειλαν στην SafeLine ότι ενώ πλήρωσαν ένα προϊόν, στη συνέχεια αναγράφηκε στην ιστοσελίδα ότι το tracking number της παραγγελίας ήταν προσωρινώς μη διαθέσιμο. Κύρια αιτήματα των καταγγελλόντων είναι η αποζημίωση, η επιστροφή χρημάτων και η αφαίρεση των συγκεκριμένων ιστοσελίδων ή διαφημίσεων από το ίντερνετ ώστε να μην υπάρξουν θύματα στο μέλλον.
Αξιοσημείωτα μεγάλος και ο αριθμός των καταγγελιών που έλαβε η SafeLine και έχουν να κάνουν με παράνομο διαδικτυακό στοίχημα καθώς και με δελεαστικές πλην απατηλές διαφημίσεις προϊόντων που εντοπίστηκαν κυρίως στο Facebook.
Στα καλά νέα είναι ότι μειώθηκαν σημαντικά οι καταγγελίες για ζητήματα προσωπικών δεδομένων που έχουν να κάνουν με το διαμοιρασμό προσωπικών πληροφοριών με τη μορφή δημοσίευσης ή αναδημοσίευσης προσωπικών στοιχείων χωρίς άδεια του ατόμου.
Μικρός αριθμός ατόμων (7%) κατήγγειλε διαδικτυακές επιθέσεις που περιείχαν απειλή, ενώ ακόμη μικρότερος ήταν αυτός (3%) που κατήγγειλε επιθέσεις ρατσιστικού ή ξενοφοβικού περιεχομένου.
Πολύ μικρός και ο αριθμός των καταγγελιών (μόλις 2% του συνόλου) που αφορούσαν σε αποστολή ανεπιθύμητης αλληλογραφίας με σκοπό την οικονομική απάτη (Spam-phishing). Οι υπόλοιπες κατηγορίες καταγγελιών παρέμειναν στα ίδια με τα περσινά επίπεδα.
Πώς θα κάνετε ασφαλείς συναλλαγές μέσω διαδικτύου:
• Πριν την καταχώριση της παραγγελίας σας και την ολοκλήρωση της συναλλαγής , διαβάστε καλά όρους και τις προϋποθέσεις χρήσης ιστοσελίδων καθώς επίσης και την πολιτική επιστροφής χρημάτων ή αλλαγής προϊόντων.
• Ελέγξτε αν οι σελίδες των διαδικτυακών καταστημάτων στις οποίες πρόκειται να εισάγετε τα στοιχεία της πιστωτικής σας κάρτας είναι ασφαλείς. Ασφαλείς σελίδες για ηλεκτρονικές συναλλαγές είναι αυτές των οποίων η ηλεκτρονική διεύθυνση αρχίζει με “https” και όχι με “http”.
• Πριν πραγματοποιήσετε τη συναλλαγή, βεβαιωθείτε ότι τα διαδικτυακά καταστήματα διαθέτουν στοιχεία επικοινωνίας.
• Καλό είναι να διαβάσετε επίσης τις κριτικές άλλων χρηστών του διαδικτύου για το εν λόγω ηλεκτρονικό κατάστημα.
• Να είστε αρκετά επιφυλακτικοί με προσφορές που λαμβάνετε στην ανεπιθύμητη αλληλογραφία.
Προκειμένου να τσεκάρετε την αξιοπιστία ενός e-shop:
• Αναζητήστε το πρωτόκολλο SSL. Όταν αυτό είναι ενεργό, θα δείτε τα γράμματα https μπροστά από τη διαδικτυακή διεύθυνση, όπου το s σημαίνει secure
• Αναζητήστε το σύμβολο του κλειδωμένου λουκέτου στο παράθυρο του προγράμματος περιήγησης.
• Διαβάστε τις βασικές πληροφορίες για το ηλεκτρονικό κατάστημα που έχουν δημοσιευτεί στην ιστοσελίδα του
• Ελέγξτε αν στην ιστοσελίδα υπάρχουν πολλά ορθογραφικά ή συντακτικά λάθη
• Διαβάστε τα σχόλια άλλων πελατών
• Να είστε επιφυλακτικοί με τις παράλογα χαμηλές τιμές
• Να πονηρευτείτε αν σας ζητούν περισσότερες προσωπικές πληροφορίες από το συνηθισμένο
• Εμπιστευτείτε το ένστικτό σας
Πώς μπορείτε να υποβάλετε καταγγελία στη SafeLine:
Επισκεφτείτε τη διαδικτυακή σελίδα της SafeLine (www.safeline.gr) και συγκεκριμένα την www.safeline.gr/node/121 προκειμένου να υποβάλετε καταγγελία στην Ανοιχτή Γραμμή Καταγγελιών SafeLine. Μπορείτε επίσης να αποστείλετε την καταγγελία σας μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου στη διεύθυνση: [email protected]
Το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου, είναι επίσημος εκπρόσωπος στην Ελλάδα των Πανευρωπαϊκών Οργανισμών INSAFE / INHOPE που παρέχουν στήριξη στους χρήστες του διαδικτύου με τους εξής τρόπους:
1.Μέσω της ιστοσελίδας SaferInternet4Kids.gr μπορεί κανείς να ενημερωθεί και να αντλήσει υλικό σχετικό με την ασφαλή χρήση του Ίντερνετ και τη χρήση των κοινωνικών δικτύων με το οποίο μπορεί με τη σειρά του να ενημερώσει διαδραστικά παιδιά και νέους κάθε ηλικίας.
2. Μέσω της συμβουλευτικής γραμμής Βοήθειας Ηelp-line (διαθέσιμη τηλεφωνικά στο 210-6007686 και μέσω του ιστότοπου www.help-line.gr), εξειδικευμένοι ψυχολόγοι παρέχουν υποστήριξη και συμβουλές για εξειδικευμένα θέματα που σχετίζονται με τη υπερβολική ενασχόληση στο διαδίκτυο, τον διαδικτυακό εκφοβισμό, την έκθεση σε ακατάλληλο περιεχόμενο και άλλους προβληματισμούς σχετικά με τη χρήση του διαδικτύου, του κινητού τηλεφώνου και των διαδικτυακών παιχνιδιών.
3. Τέλος, μέσω της Ανοιχτής Γραμμής Καταγγελιών για το παράνομο περιεχόμενο του διαδικτύου SafeLine (www.safeline.gr), υποβάλλονται καταγγελίες για παιδική κακοποίηση και παράνομη χρήση του διαδίκτυο. Η SafeLine συνεργάζεται τόσο με την Ελληνική αστυνομία όσο και με την INTERPOL μέσω του Ευρωπαϊκού οργανισμού INHOPE.